Skip to content

Mindenki a saját szintjén nyomorog

Foglalkoztat a kérdés, mit is jelent a vállalkozói létben a jólét és a jóllét. Vajon mi kell ahhoz, és persze abból mennyi és milyen, hogy jól legyünk a saját cégünkben? És a jól levés hogyan függ össze a jóléttel? És hogyan lehet ide eljutni és tudjuk-e, hogy az ide az pontosan hol van?

2013-14 körül, amikor nagyon nem voltam jól a cégemben, mert nagyon nem találtam a megoldást a problémáimra, igyekeztem olyan cégek vezetőivel beszélgetni, akik – a róluk kialakított képem alapján – jelentősen előttem jártak. Amikor az egyik ilyen cég vezetőjével kávézgattam az illető budai irodájában, feltettem neki pár kérdést, ami nagyon feszített és amire nem találtam megoldást. A srác csak mosolygott, és azt mondta:

Üdv a klubban!

Azóta megugrottam pár dolgot, eltelt jó 10 év. A cégem kijutott a nemzetközi piacra, láthatóvá váltunk, sikeresek lettünk a magunk piacán. Meglett az, amire vágytam, a feladatlistám teljesült, egy vágyam beteljesült. És valahogy úgy hozta az élet, hogy ma engem keresnek meg cégvezetők, hogy arról beszélgessünk, nekik milyen problémáik, kérdéseik vannak. Ahogy ezekkel a cégvezetőkkel, vállalkozókkal beszélgetek, valahogy elkezdett bennem egy kérdés mocorogni: mi okozhatja náluk a nem jól létet? Mi okozta nálam? Mi változott meg bennem 2013-14 körül? Mitől tudtam elérni akkor a céljaim. Mi a közös az én történetemben és az övékben? Pedig ezek közt a cégek közt van mindenféle cég, mindenféle méretben, érettségben. A vezetőik pedig, pont úgy, mint a cégeik, mindenfélék. Fiatalok, idősek, kezdők, tapasztaltak, nők és férfiak. Van aki kicsiben nyomja, van aki nagyon nagyban és mégis, van bennük valami közös.

Nincsenek jól.

Feszkójuk van, problémáik vannak, olyanok, amiben elakadtak valahol. Beragadtak egy helyzetbe, nem látják, mit tehetnének és eljutottak oda, hogy erről mernek és akarnak beszélni. Keresik a megoldásukat. De igazából, mit is jelent, hogy nincsenek jól? Az lenne a gond, hogy nem talál valaki munkatársat? Vagy az, hogy nincs elég bevétel? Vagy, hogy nem tudja finanszírozni a cégét?

Természetesen, ezek nem egyszerű dolgok, de ilyenek mindig lesznek. Van, aki nem tudja a vállalkozói létben rejlő bizonytalanságokat jól kezelni és talán nem is való mindenkinek a vállalkozói lét. De ha belevágtál ebbe az útba és ezt nem kényszer hatására tetted, hanem mert szeretnél valamit a saját elképzeléseid szerint létrehozni, akkor ott van benned a nyitottság, a vágy, hogy ezt megtedd.

De tudod-e, hogy miért csinálod a céged?

Valahol ezzel kezdem mindig a beszélgetéseket. Mire vágysz? Te, mint ember. Mi az, amit szeretnél, mi az, ami bizserget, ha csukott szemmel elképzeled? És ha ez megvan, ha tudod, hogy mire vágysz, hogy mi az a dolog, amiért reggel érdemes kikelned az ágyból, akkor azt meg tudod-e mondani, hogy a céged miben segíti ezt elérni? Mivel visz közelebb?

Pénzt termel.

Ennyi lenne? A céged tényleg csak a pénzt hozza? Lehet és ezzel sincs semmi baj. Ha nem ad mást neked a céged, csak a pénzt és a pénz azt adja, hogy a vele megteremtett szabadidődben tudsz a hobbiddal, a szeretteiddel foglalkozni, akkor pipa. De ha csak ezt adja, akkor a nehézségek könnyen kimeríthetnek. Pont úgy, ahogy egy alkalmazott hamar megutálja a munkahelyét, ha csak a fizuért jár be dolgozni. Ilyenkor próbáljuk a minimumot tenni a feladatokba. Azt a minimumot, ami ahhoz kell, hogy a pénz meglegyen.

Lassú halál.

Kinn is, benn is. Szóval ez általában akkor megy csak, ha kevés probléma van. És teljesen mindegy, mennyi pénzt termel a dolog, mennyi a fizud. A sok fizu, a magas árbevétel mellett is hamar meg lehet utálni a problémás bevételeket… Szóval, mit ad neked a céged? Mi az a belső vágyad, ami valahogy képes kiteljesedni a vállalkozásodban. Nehéz kérdés, nehéz ránézni, de jó ezzel tisztában lenni. Mert valahol ez a fő mozgatórugó, ezt érdemes időnként újra és újra visszacsekkolni: megkapom-e ezt a dolgot? Ha tudod, mire vágysz, ha tudod, hogyan támogat ebben a céges életed, akkor a következő kérdés az:

Mi a célod a cégeddel?

Hova akarsz eljutni? Ha ezt nem tudod, honnan tudod, hogy jó irányba mész-e? Azt meg pláne, hogy megérkeztél-e? Lehet, hogy elrohansz a célod mellett, mert nem tudtad mi az? Lehet-e éveken keresztül feszkó és frusztráció nélkül úgy menetelni, hogy nem tudod, mikor érkezel meg. Szerintem így csak elfáradni, megfásulni lehet. Egyszer egy ismerősöm mesélte, milyen volt a katonaságban a gyakorlatuk: elindultak éjszaka menetfelszerelésben a terepen és nem tudták, hova mennek. Nem tudták, mikor lesz vége, csak mentek és mentek. Sokkal fárasztóbb volt, mint amikor tudták, 30 km menetgyakorlat jön. Így lehetünk ezzel a cégben is. Sokkal egyszerűbb, ha tudjuk, meddig kell 12 órás meneteket nyomnunk, mintha csak csinálnánk a vég nélküli lélekölő hétköznapjainkat. És persze ott van az, hogy:

Mizu a pénzzel?

Mennyi pénzt szeretnél keresni? A cégnek ez a dolga, a pénz termelése. Ezért nem egyesületet, nem alapítványt és nem önkéntes munkát csinálsz. A cég arra van, hogy pénzt csináljon. De mennyit? Sokat? Eleget? Mindegy, de mennyit? És hol tartasz ebben? Ha nem tudod, hogy mennyit akarsz, akkor honnan fogod tudni, hogy eredményes vagy-e? Onnan, hogy így érzed? Ez csalóka… ha jól mennek a dolgok, azt fogod érezni, király, van elég! Mindegy mennyi az annyi. Ha rossz a hangulatod, ha jön egy COVID, egy válság, ha sokat mondogatják neked, hogy félned kell, akkor az az érzés fog erősödni, hogy baj van, kevés az, amid van.

És mindegy mennyid van!

Szóval valahogy érdemes belőnöd azt, hogy milyet és mennyit szeretnél abból, amire vágysz. Mert ez kell ahhoz, hogy tudd, merre akarsz menni. Hova akarsz eljutni. És tudod mit? Nem baj, ha még nem tudod, csak tudd, hogy ezt érdemes tudnod. Ha még nincs őszinte válaszod, nem gond. Ha ott mocorog a kérdés a fejedben, majd lesz. Tudatosítsd, mert ez egy elképesztően tiszta és érthető iránymutató tud lenni a vállalkozói létedben. Segít abban, hogy tudd, mit jelent számodra a vállalkozói jóléted. Hogy neked az a jó lét milyen, mit is jelent.

De hogyan juss el oda?

Kemény meló? Vonzás törvénye? Elég elképzelned a jóléted és akkor bevonzod? Lehet, próbáld ki és meséld el, ha sikerül. Berepülhet a sült galamb az ablakon, hiszem, hogy van ilyen. Hagyd nyitva az ablakot, ne kelljen már üvegezni utána és várj. Várj. Nem szeretsz várni? Akkor csinálj valamit! Így tehetsz valamit annak érdekében, hogy a valószínűsége nagyobb legyen annak, hogy eléred azt, amiről tudod, hogy el szeretnéd érni. Sikerülni fog? Ki tudja? Nem tudjuk mi lesz, de azt tudhatjuk, hogy mit szeretnénk, hogy legyen. Hát tudd és tegyél érte!

Mikorra szeretnél ott lenni?

Ha elképzelted azt az állapotot, ahova el szeretnél jutni, mit gondolsz arról, mikorra tudnál ott lenni? Azonnal? Hát akkor értem, miért vagy feszkós 😀 Adj magadnak picit több időt, különben nagy lesz a nyomás és hát az vagy segít, vagy nem. Nekem segített, marhára sokat lökött rajtam a nagy nyomás, de a környezetemnek nem feltétlen tett jót. Meg is lett az ára… Szóval, mikorra szeretnéd elérni? Mondjuk 3, vagy 5 év múlva? Legyen 3. Írd fel magadnak a céljaid, amit 3 év múlva szeretnél elérni!

Mennyi legyen az éves bevételed? Mennyi legyen a profitod? Hány ügyfél fizeti ezt ki neked? Kik ezek az ügyfelek? Hány munkatárs dolgozik neked? Mindegy, mik ezek a szempontok, a kérdés, neked mik a fontosak a vállalkozásodban. Ha ez megvan, írd fel, hogy ma hogyan állsz ezekkel. Ez a 0. év, a bázis, amire építünk. Innentől kezdve már egyszerű, csak ki kell tölteni az 1. és a 2. évre is és már meg is van a terved fő íve.

Elhiszed, hogy képes vagy rá?

Volt olyan cégvezető, akivel jókat dumáltunk a fentiekről, 1.000.000.000 HUF-os céget képzelt el magának szolgáltatásból 5 év alatt. Amikor összeraktuk a táblázatot és elkezdtem arról faggatni, hogyan képzeli el azt, hogyan és honnan fog jönni a pénz, elengedte a tervet és jelentősen csökkentette a számokat. Baj? Nem. Ha nem tudod elképzelni a folyamatot, attól még elérheted a célod, csak kérdéses, mennyire tudsz majd ebben aktív lenni és mennyire csak a szerencséden, a környezeti tényezőkön fog múlni. Van azzal baj, ha terv nélkül csinálod? Nekem nincs, neked van? Ha van, csinálj tervet, ha nincs, élvezd a folyamatot és majd lesz valahogy…

De képben vagy-e ezekkel kapcsolatban? Kimondtad-e magadnak valaha ezeket a dolgokat? Szántál időt arra, hogy tudatosítsd magadban ezeket az alap kérdéseket, vagy csak belesodródtál a céges életedbe, hogy majd lesz valahogy?

Ha még nem, akkor könnyen előfordulhat, hogy olyan irányba tart a céged, olyan dolgokat csinálsz benne, amikre te nem vágysz. Nem szolgálja a vágyaidat a cég, pusztán csak pénzt termel. Sokat, vagy keveset. Nem mindegy, de ha már nem szereted, ha inkább csak a problémákat látod, szép lassan kiszívja belőled az életet. És nem érted, miért vagy kifacsarva.

Ha viszont átgondoltad már ezeket, sem biztos, hogy jól fognak menni a dolgok, de ha megtetted, lesz lehetőséged tudatosan készülni a folyamatra, így készíteni terveket és azokat ellenőrizni időnként, hogy mederben vagy-e még. Arra tart-e a céged, ahova te szeretnél eljutni.

Szóval, szerintem az első lépés, hogy

  • legyél tisztában azzal, te, mint ember, mire vágysz
  • gondold át, mit tud ehhez adni a céged
  • majd ennek megfelelően képzeld el, mik a mennyiségi és minőségi céljaid
  • és hogy mikorra akarod ezeket elérni
  • majd írd fel, most hogy állsz ezekkel
  • végül képzeld el, hogyan jutsz el a jelenből az elképzelt idő alatt az elképzelt jövődbe

Ez az alapja annak, hogy a vágyott álomból egy jól megfogható cél legyen, amihez utat lehet tervezni. Mert kellhet a terv. Nem azért, hogy foggal-körömmel ragaszkodj hozzá, hanem hogy tudd, mitől térsz el.

De erről majd még írok…


A cikk eredetileg a vendler.hu blogon jelent meg.

Kapcsolódó cikkek: